Yhdistys / Club

© Hanna Koski

Skyenterrierikerho on toiminut skyenterrieriharrastajien yhdistyksenä jo yli 50 vuotta!

Skyenterrierikerho ry on Pohjoismaiden ensimmäinen skyenterriereitä harrastava yhdistys ja se on perustettu 17.9.1970. Tuolloin joukko skyenterrieriharrastajia kokoontui yhteen todettuaan, että kerho olisi tarpeen. Järjestäytymiskokous pidettiin kennel of Skyelinessä ja läsnä olivat Hjördis Westerholm, Solveig ja Sven Söderholm, Maija-Liisa Varis sekä Aulis Hainola.

Yhdistyksen nimeksi valittiin The Skye Terrier Club of Scandinavia rodun Englantilaista kerhoa mukaellen. Skandinaviaan viitattiin, koska lähes samanaikaisesti perustettiin Ruotsiin oma kerho, joka kantoi samaa nimeä. Ruotsin ja Suomen skyekerhoilla olikin erittäin tiivis yhteistyö koko 1970-ja 1980-lukujen ajan. Ruotsin kerho toimi alussa alaosastona, jonka vetäjänä oli Folke Westerholm. Vuonna 1973 Ruotsin alajaosto aloitti toimintansa itsenäisenä yhdistyksenä.

Suomen Kennelliitto hyväksyi klubin rotua harrastavaksi yhdistykseksi vuonna 1973. 1970-luvun lopulla katsottiin tarpeelliseksi eriytyä ruotsalaisista ainakin nimen osalta ja kerhon nimi muutettiin 1978 The Skye Terrier Club of Finland'iksi. Englantilainen nimi muutettiin Skyenterrierikerhoksi 18.10.1979.

"Skyenterrieri Suomessa" ilmestyi vuonna 2021. Teos on kattava katsaus yhdistyksen historiaan sekä skyenterrierikasvatukseen Suomessa. Nelivärinen, A4-koko, 115 sivua. Tilattavissa yhdistykseltä hintaan 15 euroa + postikulut. Tilaukset:  jasensihteeri@skyenterrierikerho.fi